Personuppgifter

Denna information riktar sig till föreningens medlemmar med anledning av EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) och då Brf Portalen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av medlemmarnas personuppgifter.

Vilka kategorier av personuppgifter behandlas och varför?

De personuppgifter som du lämnat i samband med att du tecknat överlåtelseavtal och beviljats medlemskap i Brf Portalen behandlas i den utsträckning som behövs enligt gällande lagstiftning. Det kan gälla avisering av månadsavgifter, att föra medlemsförteckning och lägenhetsförteckning och annat som hör till den löpande förvaltningen. För detta anlitar föreningen Sveriges BostadsrättsCentrum (SBC).

Föreningen kan även komma att behandla personuppgifter utöver dem som föreningen måste föra enligt gällande lagstiftning, såsom e-postadresser och telefonnummer. Behandlingen kan röra exempelvis förrådsavtal, garageplatser och ärenden via e-post. Uppgifterna raderas när ärendet eller avtalet är avslutat eller när de annars inte längre behövs.

Vilka kan komma att ta del av personuppgifterna?

Förutom att behandlas av styrelsen och SBC kan dina personuppgifter komma att lämnas ut till andra företag som föreningen har avtal med i sin fastighetsförvaltning. Personuppgifterna behandlas på ett betryggande sätt (tekniska och organisatoriska åtgärder) och är åtkomliga enbart för styrelsen och avtalspartners.

Vilka rättigheter har du som registrerad?

Enligt EU:s dataskyddsförordning har du rätt att begära ett utdrag av de personuppgifter som behandlas om dig. Du har rätt att få felaktiga personuppgifter rättade eller begära att uppgifter raderas. Kontakta då styrelsen via brfportalen@gmail.com.

Du har även rätt att inge klagomål till Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med dataskyddsförordningen.